Bestuur

Het bestuur van de Thema-Afdeling Economie coördineert de werkgroepen, organiseert de plenaire vergaderingen en onderhoudt contacten binnen en buiten D66. Voorbeelden zijn andere Thema-Afdelingen, de Tweede Kamer fractie, de Van Mierlo Stichting, het landelijk bestuur en het landelijk bureau.

Het bestuur bestaat momenteel uit de volgende mensen:

Martijn Snijder – Voorzitter

Martijn is ondernemer met een tech start-up, een overslag- & transportbedrijf en een strategisch adviesbureau. Deze richten zich vooral op grondstoffen en haven & transport. Eerder werkte hij een lange tijd in Indonesië, Singapore, Brazilië en Zwitserland in de mijnbouw, metaalverwerking, handel, transport & logistiek. Hij is opgegroeid in een omgeving van onderwijzers, medici en andere zorgverleners en landbouwers.

Via de TA Economie helpt hij graag bij het verduidelijken van economische afwegingen. Voorbeelden zijn de internationale economische positionering, het voorkomen van onuitvoerbare regeldruk voor ondernemers en het aanmoedigen van sociale of duurzame onderwerpen in sterk concurrerende bedrijfsomgevingen. Verder zet hij zich vooral in voor het verbreden van de politieke participatie in Nederland.

Sebastiaan Lambalk – Algemeen Bestuurslid

Als bedrijfskundige heeft Sebastiaan Lambalk altijd al een sterke affiniteit gehad met de diverse thema’s die spelen binnen de afdeling Economie. Na het voorzitterschap van de werkgroep economie bij de Jonge Democraten tussen 2007 en 2010 is hij nu sinds 2017 actief in het bestuur van de afdeling Economie van D66.

In het dagelijks leven is Sebastiaan werkzaam op strategisch vlak in de (internationale) verzekeringssector. De opgedane kennis van de financiële sector komt goed van pas bij recente onderwerpen waar de thema-afdeling aan werkt of aan heeft gewerkt, zoals de hervorming van de bankensector als antwoord op de kredietcrisis en D66 haar visie op de verzekeringssector.

Ivo Thijssen – Politiek secretaris

Ivo Thijssen (39) woont en werkt in Amsterdam. Hij is van huis uit econoom. Al tijdens zijn studie was hij een bevlogen Europeaan. Zo werkte hij onder meer als beleidsadviseur in het Europees Parlement in Brussel. Vervolgens studeerde hij af op de governance van de euro.

Na enkele jaren bij de Jonge Democraten maakte hij de overstap naar D66. Na enkele jaren als voorzitter van de afdeling Europa, ging Ivo terug naar zijn academische roots: hij werd bestuurslid bij de afdeling Economie. Het sluit tevens beter aan op zijn werk bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Daar beschermt hij de belangen van consumenten en kleine ondernemers.

Alienke Ramaker – Bestuurslid Communicatie

Alienke Ramaker werkt in Amersfoort bij Royal HaskoningDHV. Na haar studie Internationale Betrekkingen heeft zij in de energiesector en in de financiële sector gewerkt. Ze is geboeid door de vraag hoe je beleidswijzers zodanig neerzet dat duurzaam ondernemen (sociaal en ecologisch) de logische keus wordt.

Alienke is actief geweest in de werkgroep Klimaat en Energie en voor de afdeling Amersfoort. Sinds najaar 2019 is zij verantwoordelijk voor de communicatie van de Thema-afdeling.

Melle Bakker – Algemeen Bestuurslid

Melle woont en werkt in Brussel. Hij studeerde economie in Utrecht/Rotterdam, en rechten in Parijs. Bij het Ministerie van Financiën werkte Melle zes jaar aan de regulering van de financiële sector, met name Europese banken. Nu coördineert hij deze dossiers voor Nederland bij de Europese Unie.

De Thema-afdeling Economie is Melle’s eerste stap binnen een politieke partij. Hij denkt onder andere mee over de Nederlandse en Europese economie, de stabiliteit van de financiële sector, en een eerlijk en duurzaam belastingstelsel.